< "Löydän hiljaisuudesta opettajani. Annan mieleni lempeästi rauhoittua". - Anja Kulovesi - >

"Itse ruokavalion oli aikoinaan kehitellyt Sidney Valentine Haas, joka oli lastenlääkäri, ja erikoistunut suolistollisiin sairauksiin. Tämä ruokavalio (Specific Carbonhydrate Diet) oli auttanut hänen tautinsa remissioon eli oireettomaan vaiheeseen. Koskapa keinot tautini suhteen alkoivat muutenkin olla vähissä, tilasin kirjan. Yllätyin, kuinka monet aikaisemmin päässäni pyörineet ajatukset saivat tukea selkeästä, ja tutkitusta teoriasta. Kirja oli kanadalaisen, Elaine Gottshall -nimisen, biokemistin kirjoittama. (Breaking The Vicious Cycle). Hänen tyttärensä, Judy, sairastui 5 vuotiaana Colitis Ulcerosaan. Koko perhe siirtyi noudattamaan ruokavaliota. Oltuaan SCD-ruokavaliolla 2 vuoden ajan Judyn kaikki oireet loppuivat. Nykyisin hän on työssäkäyvä monen lapsen äiti. Tauti on ollut remissiossa jo 38 vuotta. Vaikuttaisi siis siltä, että SCD:n avulla olisi mahdollista saada tauti pysyvästi, tai ainakin pitkäaikaisesti piiloon." - Suomenkielisille sivuille -

 

Tuon luettuani heräsi kysymys, voisiko Scd-dieetin teho perustua mantelijauheen vaikutukseen suolistossa? Siinä on pehmeää, hienojakoista kuitua, joka vaikuttaa fysiologisesti edullisesti suolen toimintaan, hyvälaatuista rasvaa, joka voitelee ja hoitaa limakalvoa ja toisaalta vaikutus voi perustua biokemiallisesti mantelin korkeaan magnesiumpitoisuuteen... Nämä ovat vain arveluitani, mutta sitä tukee seuraava teksti:

Yhteishyvässä 3/2002 Leena Palosaari kirjoittaa magnesiumista:

"magnesiumin puute voi olla edessä, jos jatkuvasti syö pitkälle jalostettua länsimaista ruokaa, laihduttaa, käyttää nestettä poistavia lääkkeitä tai alkoholia runsaasti tai potee jotain suolistokanavan sairautta. Myös imettävät äidit ja raskaana olevat ovat vaarassa jäädä liian vähälle magnesiumille."

"Elimistössämme on magnesiumia 25 grammaa. Yli puolet piilee luustossamme, loput veri- ja lihassoluissa, sydämessä, selkäytimessä, aivoissa ja hermoissa sekä sisäelimissä.

Monipuolisesti syövä ihminen saa päivittäisen magnesiumannoksensa täysviljasta, pähkinöistä vihreistä vihanneksista lohikaloista ja hedelmistä"

..hmm, ei maininnut mantelia? Manteli ei ole pähkinää, mutta siinähän magnesiumia on myös paljon!

"Magnesium osallistuu noin 300 eri entsyymin tuottamiseen ja toimintaan, joten sen puute aiheuttaa monenlaisia oireita. Lievää huimausta, hermostuneisuutta ja keskittymiskyvyn puutetta sen enempää kuin migreeniäkään ei ole ensisilmäyksellä kovin helppo yhdistää liian vähäiseen magnesiumin saantiin. Paremmin tunnetaan magnesiumin puutteen aiheuttamat lihaskrampit. Niitä esiintyy tavallisimmin pohkeissa, mutta myös kasvo-, hartia- ja käsivarsilihakset saattavat kouristella.

Myös sydämen rytmihäiriöiden takana saattaa olla niukka magnesiumin saanti. Sydänlihaksen täystehoiseen toimintaan tarvitaan tasapaino magnesiumin, kalsiumin, natriumin ja kaliumin välillä. Meillä Suomessa tasapainoa horjuttaa natriumin runsaus, sillä ravintotottumuksien muuttumisesta huolimatta käytämme edelleen runsaasti suolaa. (Natriumia on myös arominvahventeessa E621, natriumglutamaatissa - mun oma  kommentti)

Monen stressi ja masennus on helpottunut lisämagnesiumilla, sillä se vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin ja niistä erityisesti dopamiiniin."

 

Kansanterveyslaitoksen tietopankista voi löytää tarkemmat tiedot ravintoarvoista.

mantelimassassa l. marsipaanissa on seleeniä runsaasti, vaikka puhutaan mikrogrammoista, 2,3

Halvassa seleeniä on 34,5 mikrogrammaa ja kaliumia 0,6mg

 

Ei siis oo mikään ihme, jos scd auttaa.

 

Professori Antti Arstila kielsi suolistosairaalta valmiit sitrusmehut, koska ne ovat niin pitkälle jalostettuja (rasittaa maksaa ym), mutta aidosta sitruunasta puristettua mehua  suositteli juomaan usein. Olen löytänyt kaupasta luonnonmukaisesti viljeltyjä sitruunoita, jotka eivät ole edes väkeviä. Janne kertoi myös sitruunan edullisesta vaikutuksesta suolistoon - mihin sen vaikutus perustuu, happamuuteen vai entsyymien toimintaan vai molempiin? Kirjassaan "Elä terveesti ja sairasta viisaasti" Arstila kirjoittaa magnesiumista seuraavaa:

"magnesium lisää elimistön immunologista puolustuskykyä. Siksi jatkuvassa flunssakierteessä (entä kortisonikierteessä?) olevien ihmisten kannattaa lisätä magnesiumin saantia. Magnesiumia voidaan kutsua myös antistressihivenaineeksi, se rauhoittaa ja helpottaa nukahtamista.  ...Magnesiumin on erittäin tärkeä hermosolujen toiminnalle. Nykyisin tiedetään, että magnesiumia tarvitaan 300 erilaisen entsyymin toiminnoissa."

"...magnesium ja kalsium yhdessä säätelevät solujen toimintaa. Kalsiumin imeytyminen vaatii D-vitamiinia... Kalsium puskuroi tehokkaasti mahalaukun suolahappoa ja vähentää vatsakipuja.

magnesiumin tarve lisääntyy stressitilanteissa.... alkoholin runsas käyttö lisää huomattavasti magnesiumin tarvetta."

 

Edellä mainittu kirja kannattaa lukea kokonaan, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä umpimähkään pidä syödä mitään valmistetta, varsinkin, kun aineiden vaikutus perustuu yhteisvaikutukseen. Luonnossa magnesiumia saadaan kalasta, tummanvihreistä vihanneksista, pähkinöistä, soijatuotteista, auringonkukan siemenistä ja vehnänalkioista.

Magnesiumin puutosoireet eivät ole kai kovin yleisessä tiedossa. Kun sen ymmärtää, tajuaa, ettei joulumanteli puurossa voi koskaan riittää korjaamaan puutoksia:-)

Eipä ole ihme, jos lääkärikunta riitelee asioista, jos apu voi löytyä ruoasta... Ikävää, että siitä ei voi puhua. Tässä ajatus: kun kerta tai JOS lääkäri ei usko ruoan parantavaan voimaan, tulkitsevatko he aina viimeisimmän lääkehoidon auttaneen, jos potilas on aloittanut dieetin ja päässyt SEN avulla eroon vaivoistaan? Tuon päättelin useiden muiden kokemusten perusteella... Järkyttävää, jos niin on - Kelaa on helppo huijata!

 

"Manteli on pähkinälajeista tärkein. Sen viljelystä on tietoa jo liki 4 000 vuoden takaa. Mantelin tärkeyttä kuvannee se, että Egyptin Tutankhamonilla oli hautakammiossaan manteleita." - Ulla Lehtonen Hesarissa -

 

sivun alkuun

sivu on osa suurempaa kokonaisuutta